Mindfulness

Voel je je vaak opgejaagd

of gespannen?

 

Lukt het je niet om te

 stoppen met piekeren?

 

En wil je leren hoe je

tijd voor jezelf maakt?

 

Dan is een mindfulnesstraining misschien iets voor jou.

 

Het uitgangspunt van mindfulness is dat er meer goed dan fout is aan je. En dat ieder mens de kracht en wijsheid heeft om meer kalmte en ontspanning in zijn of haar leven te brengen.

Wat is mindfulness?

Mindfulness wordt ook wel aandachttraining of opmerkzaamheid genoemd. Opmerkzaamheid ontwikkel je door doelbewust aandacht te geven aan dingen waar je gewoonlijk aan voorbij gaat, of die je op de automatische piloot doet. Dat kunnen gedachten of fysieke gevoelens zijn, maar ook alledaagse dingen zoals tandenpoetsen, de vuilniszakken buiten zetten, of je kinderen voorlezen.

Door aandacht te geven aan wat je doet, denkt en voelt, creëer je meer openheid en helderheid. En dat helpt weer om keuzes te maken die voor jou goed zijn.

 

Waarom is dat belangrijk?

Als we gestresst zijn, hebben we vaak behoefte aan rust. Maar wat we dan vaak dóen, is juist doordenderen. Nog even dit afmaken. Nog even dat regelen. We eten zonder echt te proeven, we luisteren zonder echt te horen. We gaan door, net zo lang tot we uitgeput zijn, boos worden, of misschien zelfs somber raken. Mindfulness leert je om te stoppen, en te kijken. Stil te staan bij die knoop in je maag, bij de gedachte dat iets ‘echt nu moet’, bij het gevoel van gejaagdheid. En dan de keuze te maken die op dit moment goed voor je is.

 

En dan?

Mindfulness maakt je niet immuun voor stress. Je ontwikkelt wel een houding van waaruit je vriendelijk, veerkrachtig en met respect voor jezelf en anderen kunt reageren op de ‘weersomstandigheden’ in je leven. Veel mensen die een mindfulnesstraining hebben gevolgd, geven aan dat ze meer plezier en ontspanning ervaren in het dagelijks leven en bij het combineren van werk en privé.