Training

“Als je uit gewoonte door je leven rent zonder er volledig in aanwezig te zijn, loop je misschien wel de waardevolste ervaringen van je leven mis. Door mindfulness leer je je energie niet te verspillen, maar juist te gebruiken en te concentreren. Daardoor leer je te kalmeren en te ontspannen. En dat helpt weer om te zien wat we kunnen veranderen om onze gezondheid en kwaliteit van leven te verbeteren.” (Gezond leven met mindfulness,

Jon Kabat-Zinn).

Deze mindfulnesstraining heet officieel ‘mindfulness based stress reduction’ (MBSR). Het is een effectief stressreductieprogramma dat acht weken duurt.

 

Voor wie?

De training verwelkomt mensen die gevoelig zijn voor stress, piekeren en somberheid. En die willen leren om daar op een andere manier mee om te gaan. Mensen die het gevoel hebben dat ze meer uit zichzelf en uit hun leven kunnen halen. Meer rust, meer plezier, meer helderheid.

 

Wat leer je?

In acht bijeenkomsten van tweeënhalf uur werken we met drie basisoefeningen: de bodyscan, yogaoefeningen en zitmeditatie. Met deze oefeningen train je je concentratie, het waarnemen van (prettige en onprettige) ervaringen en een houding van milde en open aandacht. We doen de oefeningen gezamenlijk, in een veilige en rustige sfeer. We bespreken de inhoud van de oefeningen en de ervaringen van deelnemers.

Tijdens de training leer je om aandacht te hebben voor de ervaring van dit moment: wat er nú gebeurt (niet gisteren), hoe je lichaam nú voelt (niet morgen). Dat geeft je mogelijkheden om vanuit mildheid en wijsheid keuzes te maken die leiden naar meer kalmte, acceptatie en ontspanning.

 

Thuis oefenen

Het is de bedoeling dat je daarnaast een uur per dag thuis oefent. Dat is intensief. Aandachtig leven en stilstaan bij wat je ervaart, is een leerproces. Het vraagt geduld, tijd en oefening. Je kunt het vergelijken met een muziekinstrument leren spelen: dat leer je niet uit een boek, of door alleen te kijken. Je leert het door zelf te oefenen, elke dag opnieuw.

 

Wat niet?

De training is geen therapiegroep of praatgroep. De bedoeling is dat je zelf actief aan de slag gaat om je gezondheid en welbevinden te verbeteren en dat je bereid bent om te leren van je eigen ervaringen. Daarbij gaan we uit van de sterke punten die iedereen van nature heeft.